onsdag 7 januari 2009

Mr. Moore

Satt och surfade runt bland mina bokmärken och hittade följande klipp. Handlar om fakta i filmen Sicko som kom för något år sedan. Sicko som film tog upp den amerikanska sjukvården och dess brister - 46 miljoner människor utan sjukfärsäkring. Det är skönt att man bor i Sverige och jag känner mig stolt att vår sjukvård är "gratis" (140 spänn per besök). Sedan så var det ett par länkar som jag tyckte var intressanta. Kanske lite gammal info, men den är ändå intressant.

Procent av BNP som går till sjukvård.

Rank av länders sjukvård.

Varför har folk så svårt för hög skatt? Nu finns det väldigt mycket som skatten går till, men jag tänker på sjukvården. Vill vi ha privata sjukförsäkringar?





Killen som heter Gupta och är med i klippet funderar Obama på att tillsätta som Surgeon General och det var detta som artikeln jag läste handlade om. Han hade blivit kritiserad av Nobelpristagaren i Ekonomi förra året.

Tänk vad man fastnar framför när stenen har somnat i soffan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar