torsdag 27 november 2008

Att pappablogga.

Uppdaterad: Jag lärde mig något

Jag tänkte aldrig börja blogga, men har nu insett att det ger ett bra break i det allt det andra med att vara hemma med barn. Föräldralediga mammor som bloggar finns det extremt gott om. Kollar man in på olika föräldraforum så dominerar även mammorna där. Killar snackar bil, sport och spel. Jag har letat lite efter en manlig förebild, en pappablogg som tilltalar mig. Jag har nu funnit den och grips genast av prestations ångest.

Vad ska min blogg vara? Ska jag ge min in i samhällsdebatten, slå ett slag för jämlikheten? Skriva om att vi delar lika på dagarna? Men jag vet inte om det är min stil, handlar nog mest om breaket. Koppla bort att frysen står öppen, att alla leksaker ligger utslängda på golvet, att vi inte gått till öppna förskolan.

Mina inlägg kan nog ses som nonsens, en liten bild och ett försök till en rolig kommentar. Men för mig är det inte nonsens, inläggen om min dotter är av kärlek. Stoltheten i alla de småsaker som händer under dagen, ett sett att berätta för någon just då. Det blir som bevis på att vi visst kanske gjort något idag.

Numera har jag korvasbloggen under mina favoriter.


Från Wikipedia

"Skillnaden i definition mellan jämlikhet och jämställdhet

Det är skillnad på jämlikhet och jämställdhet, definitionen av jämställdhet är att jämställdhet endast handlar om könsskillnaderna.

Enligt en alternativ definition är istället jämlikhet individbaserad, medan jämställdhet innebär jämlikhet mellan olika kollektiv. Givet den senare definition kan man tala om jämställdhet exempelvis mellan olika etniciteter och inte endast om jämställdhet mellan könen."

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Kul att hitta flera pappor som skriver blogg. Jag har också en blogg du kan kika
    http://danielpihlwret.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Är det inte så att två människor faktiskt kan vara jämlika, men sällan eller aldrig är det, Medan jämställdhet däremot är ett krav för att uppnå balans mellan människor...

    SvaraRadera