fredag 14 november 2008

Varför finns det något som heter tjejkast?

Tjejkast är de kast som de krävs 3 till 4 av för att komma fram till plattan när när det blir frivarv på brännbollen. Bollens bana vid dessa underarms kast går oftast lika högt som långt, bollens bana är så att säga inte optimal när man spelar brännboll.

Visst kan idrott kan vara traumatisk i skolan, kan bara hålla med. Men för mig handlade det inte så mycket om själva idrotten utan mer om avsaknaden av könshår när man skulle duscha. Men visst kommer jag ihåg de i skolan som inte verkade uppskatta att idrotta i skolan. Jag skulle nog heller inte tycka det var så jävla kul om jag inte kunde sparka eller kasta en boll.

Själv reagerar jag som en hund om en boll kommer nära mig, kan inte sitta still utan vill bara leka med den. En annan person i min familj (puss) tror jag inte håller med mig. Kommer en boll flygande så dras armarna upp framför ansiktet för att skydda, vilket måste vara jobbigt. Nu är inte idrott det viktigaste som finns i världen, behovet av att kasta försvinner mer och mer. Men visst fan är det kul, just nu är jag riktigt sugen på att gå ut att kasta långt och hårt.

När jag tänker efter vad för leksaker jag köpt till Tuvan så är det nog mest bollar. Klossarna som jag skrivit om tidigare tycker jag inte ger MIG så mycket just nu i vår lek, men med bollarna har vi funnit en form för lek som vi båda tycker om. Tuvan kastar bollen och jag applåderar och hämtar. Det är är inga underarms kast heller, utan överarms kast. Ibland blir det bra kast, bollen går framåt och vissa går bakåt. Hon har lärt sig att jag precis som en hund ibland behöver luras för att inte tappa intresset.

Men varför tjejkast?

Det är väl helt enkelt så att vissa inte låtit sina döttrar leka med bollar? Om man inte får träna så är det svårt att lära. Har man inte fått träna kanske det är så att det enklaste sättet att få bort bollen från sig så snabbt som möjligt är ett underarms kast?

Man får kasta precis hur man vill, Tuvan hon sular.

1 kommentar:

  1. "Bollens bana vid dessa underarms kast går oftast lika högt som långt". Jag fattar ju som sagt inte mycket av det där...=) Men sen var det heller ingen som lärde mig kasta ordentligt...men jag är inte bitter. Så länge Tuva får lära sig att kasta är jag nöjd och det fixar du mycket bra! Jag älskar dig!

    SvaraRadera