onsdag 3 december 2008

Daytime TV

"Daytime television is a genre of television programming, traditionally aimed at viewers who would be home in the daytime hours (e.g., homemakers). Since the audience of daytime television consists largely of women, much of the programming is hosted by women, or reflects issues that are important to many women (e.g., The Oprah Winfrey Show, The View, and Dr. Phil). Also a popular audience in this time frame is the college student; game shows such as the original Jeopardy! (1964-75) and, since the 1990s, The Price Is Right have targeted this audience."


Varför köper svenska kanaler den amerikanska tv-modellen rakt av? Jag är hemma på dagarna, vilka program finns i tablån för mig? Visst jag tycker om matlagningsprograms, men jag stör mig lite på dessa program för de riktar sig till den amerikanska "homemakern" som oftast är kvinna, de har en speciell attityd till tittaren. Zappar jag runt mellan kanalerna för att hitta något "killigt" hamnar jag på Discovery channel som vara visar hur man bygger motorcyklar eller jobbar på oljerigg. Det är inget för mig.

Frågesporter kan väl vara kul, men våra svenska som går just kan de ens kallas frågesport. Kan man inte komma på roligare saker än att blåsa oss som är hemma med sina 071 program. Var ligger utmaningen? Det är bara ett lotteri att komma fram. Jag har ringt en gång kan jag erkänna, min röst hördes på TV. Tyvärr vann jag inga pengar.

Vad vill jag se då?

Ingen aning, men det är väl därför det kallas för dumburken. Man ska egentligen inte behöva tänka så mycket. Tiden man spenderar framför TV ska inte kännas bortkastad även fast den kanske är det. Tänk om man kunde bestämma vad man ville se? Så där bara på beställning, vilken bra idé!

Nu kan man kolla på streamade program hos de svenska kanalerna, men man vill inte sitta framför datorn hela tiden.

Jag undrar lite hur man pratar om mig som tv-tittare på dagen hos kanalerna. Ser man mig som tittare, men tänker Eurosport och Discovery channel? Han har så det räcker sedan så laddar han säkert redan ner det han vill se från Internet!

Ska jag ringa och klaga? Finns även en kul parodi till klagolänken!

1 kommentar:

  1. Zeitgeist, heter det. Och det finns en film som heter Zeitgeist. Den kan ses gratis på internet. Se den!!!
    Genom teven har vi blivit Amerikanska kulturbärare. KÖP KÖP KÖP.
    Jag ser 24 och UR.

    SvaraRadera