tisdag 16 december 2008

Julturnen

I år ska jag pröva på något nytt. Fira julafton utan mina föräldrar, tänk att det tog 33 år innan det skedde. När man kommer från olika orter som jag och min flickvän gör så blir det nog som för så många andra par, vartannat års firanden. Förra året var vi i Stockholm och körde en smålands turne under juldagarna. I år så blir turnen innan jul och över julafton, sedan blir det Stockholm. Innan Tuva kom så firade vi var för sig.

Julafton är den dag på året som för mig alltid är sig lik. Så det ska bli spännande att se hur man firar på ett annat sätt. När äter man julbordet, skämtar man under Kalle, kommer det en tomte, är julskinkan för liten, äter man sillsallad? Jag har hört lite rykten hur det går till i Anneberg (där vi ska vara).


Här bor vi i Anneberg!

Jag oroar mig mest för sillsalladen. Måste nog lösa den biten själv, ska ta och ringa och fråga mormor och fråga hur hon gör den. För det är bara mormor som gör den rätt. Den man kan köpa i affären är inte samma sak. Sillsalladen är mitt stora problem under julen, hur länge ska den räcka, är det någon annan som upptäckt att den är det bästa på julbordet? Men ryktena då, vad säger de? De verkar ha en väldigt konstig procedur när de öppnar julklapparna. Först så delas alla paket ut så att man har varsin hög sedan öppnar alla samtidigt. Detta för mig är väldigt konstigt men jag ska försöka klara av att hantera det. Hos min familj så är det ett paket i taget och alla ska säga -oooh när ett paket öppnas följt av en kram. Alltså på det sätt som de ska hanteras ;-) . Sedan så är det här med granen, jag har sett på bild att den redan är klädd. Borde finnas riktlinjer från staten eller något som säger hur julen ska skötas. Så att man kan känna igen sig vart man än kommer, som på McDonalds ;-).

Men innan Anneberg så blir det ett stopp i Gamleby. I Gamleby ska vi äta god mat och vänja magen vid stora portioner. Ser det lite som ett träningsläger för magsäcken, tänja ute den lite.

Anneberg och Gamleby skiljer sig väldigt, bara en sån sak som kaffet. I Anneberg dricker jag kaffe med mjölk och i Gamleby blir det svart. Vet inte varför det blivit så men det kan bero på att jag en gång i tiden inte vågade fråga efter mjölk till kaffet. Var lite rädd för kaffemakaren i Gamleby första gången det bjöds på kaffe där. Så efter det så är det svart kaffe som gäller, det är godare svart där. Lite mindre koppar, men det kaffet ska sippas. I Anneberg är det mer som hemma, stora munnar som gäller.

1 kommentar:

  1. Jag har sagt det tidigare. Du är för go du... Och, oj vad ska vi äta. Tack för att du dricker mitt svavelosande beck svart.

    SvaraRadera